29 ژانویه 2024 - مشخص شده است که سندرم متابولیک با افزایش خطر ابتلا به استئوآرتریت، به ویژه در افرادی که سطح پروتئین واکنشیC بالایی دارند، مرتبط است.

رابطه ی بین سندرم متابولیک، اجزای آن و خطر ابتلا به آرتروز موضوعی است که مطالعات مختلف شواهد متناقضی از آن ارائه داده اند.

استئوآرتریت یک بیماری دژنراتیو مفصل است که در آن بافت‌های مفصل به مرور زمان تجزیه می‌شوند.

این شایع ترین نوع آرتریت است و عمدتا افراد مسن را درگیر می کند.

سندرم متابولیک نام گروهی از مشکلات سلامتی است که شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یا شرایطی قرار می دهد که بر قلب یا عروق خونی شما تأثیر می گذارد.

بیش از 300هزار نفر از Biobank انگلستان به عنوان بخشی از تحقیقات مورد بررسی قرار گرفتند.در مجموع 45581 مورد استئوآرتریت در میان شرکت کنندگان شناسایی شد.

بر اساس این یافته‌ها، شرکت‌کنندگان مبتلا به سندرم متابولیک 15 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به استئوآرتریت در مقایسه با افراد بدون این بیماری بودند.علاوه بر این، نتایج نشان می دهد که چاقی مرکزی با افزایش 58 درصدی خطر آرتروز مرتبط است، در حالی که هایپرگلایسمی با 13 درصد خطر بیشتر برای آرتروز مرتبط بود.

این مطالعه گزارش داده است که دیس لیپیدمی و لیپوپروتئین با چگالی بالا نیز اندکی با خطر بالاتر آرتروز مرتبط هستند.علاوه بر این، وجود سندرم متابولیک، خطر ابتلا به استئوآرتریت را تا 35 درصد در افرادی که سطح پروتئین واکنشیC بالایی دارند، افزایش می‌دهد.

نویسندگان نتیجه گرفتند: "این یافته ها اهمیت مدیریت سندرم متابولیک را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و مداخله ای برای استئوآرتریت برجسته می کند."

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2024/jan/osteoarthritis-risk-associated-with-metabolic-syndrome.html